RSS-feed

Forebyggende renovering af højlager – til glæde for miljøet

15.03.2022

18 gearmotorer fra SEW-EURODRIVE, som styrer palleanlægget på Carlsbergs højlager i Fredericia, skal renoveres for at bevare driftssikkerheden på den mest miljørigtige måde. Det sker trin for trin ved at renovere en motor ad gangen.

Forebyggende renovering af højlager
Forebyggende renovering af højlager

På Carlsbergs højlager i Fredericia sørger gearmotorer fra SEW-EURODRIVE for at flytte op mod 1.600 paller i timen. Gearmotorerne styrer de 40 meter høje og 110 meter lange kraner, som fragter paller i alle retninger – både op, ned, til højre og til venstre.

For at bevare samme driftssikkerhed som de seneste 13 år, hvor gearmotorerne har kørt med høj pålidelighed, har Carlsberg, SEW-EURODRIVE og SSI Schäfer, som drifter og vedligeholder anlægget, i samråd besluttet at samtlige gearmotorer skal gennemgås og renoveres fra top til tå.

Der er tale om y-akse gearmotorerne, som flytter paller op og ned, som i år skal totalrenoveres én efter én. Gearmotorerne har kørt siden 2008 med kun to olieskift, så nu er det blevet tid til at give dem den helt store tur.

Miljørigtig forlængelse af anlæggets levetid

Når Carlsberg vælger at renovere de eksisterende gearmotorer frem for at skifte dem ud med nye, har det den fordel, at der ikke skal fabrikeres en masse nye dele. Hoveddelen af reparationen består af tid på værkstedet, hvilket gør det til en miljørigtig forlængelse af anlæggets levetid.

SEW-EURODRIVE står for at demontere enhederne, fragte dem til eget værksted i Vejle, renovere dem og til slut igen montere dem på kranerne.

Montering og demontering foregår i samarbejde mellem SEW-EURODRIVE og SSI Schäfer.

Ekstra gearmotor for at undgå nedetid

For at undgå nedetid, har SSI Schäfer en ekstra y-akse gearmotor stående på lager, som bliver fragtet til SEW's værksted i Vejle, for at få en total renovering. Denne enhed bliver sat på palleanlægget, som selv kører enheden ind til den palleplads i højlageret, som er nærmest gearmotorens placering på kranen. Der køres desuden en tom palle ind i området omkring gearmotoren, som sidder i seks meters højde. Herefter bliver der oprettet en arbejdsplatform ved pallepladserne, så der kan arbejdes i området.

Den eksisterende gearmotor demonteres på kranen og placeres på den tomme palle i reolen. Herefter monteres den ny-renoverede enhed på kranen. Alt værktøj og mandskab forlader kranen og den "gamle" gearmotor kørers ud af anlæggets ny-renoverede gearmotor, så den forsvarligt kan lastes på en lastbil.

Denne proces gentages og på den måde bliver der renoveret en gearmotor hver anden uge. Demontering og montering af gearmotorer tager ca. fem timer pr. gang.

Sikkerheden er essentiel for alle involverede parter - Carlsberg, SSI Schäfer og SEW-EURODRIVE - derfor bruges der udelukkende godkendt løftegrej, bæreseler og værktøj, som er beregnet til denne type opgaver i højden.

Fakta

  • Der sidder en gearmotor på Y-akse kranen, som kan levere 7.460 Nm nominelt og både har bremse, encoder, oliekompensator og temperatur sensor.
  • X-akse kranens gearmotor har de samme data som Y-akse gearmotoren, men leverer dog kun 3740 Nm nominelt.
  • Det 40 meter høje højlager, har plads til ca. 70.000 paller.
  • De 40 meter høje og 110 meter lange kraner styres af gearmotorer fra SEW-EURODRIVE, som flytter omkring 1.600 paller i timen.
  • Carlsberg har fire gearmotorer siddende på hver kran. En til Y-akse, en til X-akse og to på pallegaflen der henter pallerne fra hylderne.
  • Der er 18 kraner på højlageret.